Dracula - Bram Stoker

Dracula är en klassiker som alla har hört talas om men som ingen (förutom jag) verkar ha läst. Boken skrevs i slutet av 1800-talet (1897), och boken utspelar sig under samma tid. Det är även en brevroman, vilket innebär att den är uppbyggd på fiktiva brev (mestadels i form av dagboksinlägg). Man får ta del av ungefär fem nyckelpersoners skildringar av deras upplevelser från början till slut, där alla knyts samman på ett smidigt sätt i slutet.

Boken börjar då Jonathan Harker, en nyutbildad avdokat ska till en klient nere i Transylvanien (Jonathan är Engelsman). Hans klient är en viss Dracula, som verkar vara en mycket mystisk gammal man. I princip hela hans resa är fylld med underliga och förklarliga händelser. Jonathan går snabbt från relativt självsäker till rädd, vilket sedan övergår till nästan galen och desperat.

Mot slutet av Jonathans tid på Draculas slott ändras handligen till England, och går till Jonathans flickvän Mina Harker, Lucy (hennes vän), och en viss Doktor Seward. Senare kommer även Sewards gamla lärare in, en viss Abraham Van Helsing (som även han blivit en stor karaktär, och fått en film i hans namn). Vi får ta del av Sewards tid på mentalsjukhuset där han arbetar, då nästan bara riktat till ett intressant fall, som självklart har knytning till Dracula.

Dracula är både spännande och intressant - från början till slut. I början blev jag lite irriterad när den övergick från Transylvanien till England, men eftersom den (relativt snabbt) knöt ihop historian anser jag nu i efterhand att det var en bra övergång.

Boken är alltså mycket bra och får min starka rekommendation. Alla som gillar skräck, brevromaner, klassiker eller vampyrer borde absolut läsa den. Dessutom får ni det stora nöjet att säga "Jag har läst Dracula av Bram Stoker" ;)

Den Oändliga Historien - Michael Ende

Eller The Neverending Story som den heter på Engelska, tar med oss på en otroligt spännande resa genom Fantasién. Boken är främst till yngre, men går självklart alldeles utmärkt att läsa i alla åldrar.  Eftersom jag redan sett filmerna - och håller dem varmt om hjärtat - hade jag ganska höga förhoppningar på boken, som ju skrevs före filmerna gjordes. Jag kan glatt meddela att boken är precis så bra som man någonsin kan förvänta sig!

Boken handlar om en liten kille på tio år som heter Bastian Balthasar Bux. Han blir retad av sina skolkamrater, och början av boken tar vid när han försöker springa ifrån just sina skolkamrater. Han hamnar hos en gammal bokhandel, där ägaren råkar tycka illa om barn. Efter en rolig konversation blir ägaren upptagen i telefonen, och lämnar en stor bok uppslagen som Bastian råkar få syn på. Han gör något han inte gjort tidigare, han själ boken eftersom han känner en "magisk" dragningskraft och tror sig måste ta med den. Han springer iväg, per automatik till skolan (dit han ursprungligen var på väg) och vet inte sedan vad han ska göra. Han har nu en stulen bok, och eftersom han blir retad i skolan vill han ingalunda gå på lektionen.

Bastian bestämmer sig för att smyga upp på vinden med sin bok. Han börjar då läsa boken, efter han gjort sig bekväm med lite filtar där uppe. Ungefär där börjar den riktiga berättelsen! Boken vi läser är såklart Den Oändliga Historien, men den boken Bastian läser är också Den Oändliga Historien!

Bokrecensioner

Här kommer jag eventuellt bara kanske förhoppningsvis skriva bokrecensioner!